Wat is thuisonderwijs – deel 2

‘Your stats are booming!’ meldde WordPress mij. De eerste mini masterclass over thuisonderwijs trok heel wat nieuwsgierige lezers.
Ik kreeg een aantal privé berichtjes van mensen die het heel interessant vonden. De meesten van jullie waren toch wel heel nieuwsgierig naar hoe wij dat dan in het dagelijks leven vormgeven. Bij ‘school’ kan iedereen zich wel wat voorstellen, maar dat thuisonderwijs blijft een beetje gek.

Hebben jullie een lesrooster?
Laat ik voorop stellen: geen thuisonderwijsgezin is hetzelfde. Net als dat geen enkel gezin hetzelfde is of hetzelfde ritme heeft. Er zijn dus gezinnen die een kamer in hebben gericht tot lokaal, een heel aantal leert aan de keukentafel en er zijn er ook bij die geen vastomlijnde plek hebben waar geleerd wordt. Onder die laatsten vallen wij vooralsnog.

Vooralsnog ja. Onze mannen zijn bijna 6 en 3 jaar. Hun spanningsboog is dus niet zo groot en leren is het leukst én het makkelijkst in praktijk.

Een lesrooster hebben we dus ook niet. Want élk moment is een potentieel leermoment. Onder de douche verzinnen we zoveel mogelijk rijmwoorden en de deur van de douche leent zich prima voor woorden als Oma, Opa en poep (combi is toeval hoor, pap). In de moestuin komt een lekker lespakketje biologie tevoorschijn in de vorm van aardbeien, bonen, wortels en uiteraard ook de nodige bijen, bestuiven, wormen en salamanders. Daaruit volgt vervolgens een paar dagen schutkleuren herkennen.
En die schutkleuren worden dan weer herkend in het Militair Museum in Soesterberg. Camouflage voor sneeuw, zand en bos. ‘De Tweede Wereldoorlog is láng geleden toch mama? En die meneer bestaat niet meer toch?’ Zo duiken we de historie in, vertellen over technologische ontwikkeling (‘Waarom zijn die foto’s niet met kleuren?) en de volgende dag leert M een vuurtje stoken (want een gasfornuis was er vroeger niet) en bakken we brood boven het vuur.

Leren lezen doet hij zichzelf (hij vindt het erg onhandig dat er drie verschillende a’s zijn. Waar ik het helemaal mee eens ben!), schrijven en rekenen trouwens ook. Want hoeveel zakgeld heb ik al en hoeveel heb ik nog nodig om dat ene wat ik zo leuk vind, te kopen? Hoeveel nachten slapen nog tot…? Leren gebeurt dynamisch, ze zijn in staat om in heel korte tijd, heel veel informatie te vergaren. En natuurlijk pikken ze alleen dát op waar op dat moment hun interesse ligt.
Zou ik nu aankomen met de tafel van drie zou M daar zijn neus voor ophalen. Hij heeft geen reden om die tafel zich eigen te maken, dus zal hij dat ook niet doen. Net als het tekenen van een krokus. ;). Maar de dagen dat het sneeuwt en hij ontzettend hoopt dat er nóg meer sneeuw zal vallen, slurpt hij alles omtrent temperatuur en klimaat in zich op.

Leren gebeurt vanaf het moment dat je wordt geboren tot het moment dat je overlijdt. Je hersenen kunnen oneindig veel informatie, kennis en vaardigheden vergaren. Alleen dat waar je interesse ligt of je de noodzaak van ziet, zal je bijblijven. En dat is precies het uitgangspunt waarmee wij ons leertraject zien (want ook wij als ouders leren dagelijks mee), zo heeft de man deze week een stuk of veertig papieren vliegtuigjes gevouwen (in opdracht van en samen met de jongens), allemaal verschillend. Je zal het maar ooit nodig hebben he.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *