begin juni 2017

Vissen
6 juni – Luuk wil heel graag leren vissen. Hij kreeg van papa een oude hengel en hengelt nu al een paar dagen alles omhoog, midden in de kamer. Erg leuk, maar natuurlijk niet helemaal de bedoeling van vissen. En ook niet erg effectief. Aangezien het veel regent (en mama zich no way waagt aan het echte viswerk -dat glibbert! Dat spartelt!-), verdiepen we ons op het droge in wat vissen zijn en hoe dat nou allemaal werkt. We bekijken de anatomie, tekenen een vis (of doen we poging daartoe) en Mika schrijft van elk gedeelte op wat het is: kieuw, bek, vin, staart, oog. Mika kleurt daarna de vis in, in alle kleuren van de regenboog!

We doen vervolgens een experiment met behulp van water, koffie en een koffiefilter om te kijken hoe kieuwen nou eigenlijk werken. Leuk plan. Maar het wordt vooral een kliederboel ;). Gelukkig is er op schooltv genoeg te vinden over de werking van kieuwen. We kijken ook een filmpje van De Buitenplaats over vissen (buitenplaats is tip van de dag, mocht je alle klokhuizen wel gezien hebben :)) 

8 juni – We bekijken verschillende zoetwatervissen in de kinderencyclopedie, wist je dat je aan de bouw van een vis kunt zien of hij wel of niet op de bodem zwemt? Mika leest zelfstandig de namen van de vissen. We lezen ook een stukje in een boek over leren vissen van de bieb. Luuk kan niet wachten tot hij gaat vissen met papa ūüôā

Cijfers en letters
Mika is druk bezig met hoofdrekenen. In tientallen en honderdtallen gaat hem al makkelijk af. Hij heeft zelfstandig een mooie manier gevonden om te rekenen. Erg leuk om die ontwikkeling te zien (En dat het dus verschilt van mijn manier). Verder doen we ontelbaar (pun intended) potjes Skip bo, ook de buurtkindjes doen graag mee. En uiteraard: Uno blijft hier een favoriet.
Het lezen van Mika begint nu vormen aan te nemen, van alleen letters gaat hij nu ook woorden makkelijk lezen en herkennen.

Luuk legt zijn eerste letters op het ‘Ik leer lezen’ plankje. Hij wil vooral graag fiets schrijven, want hij houdt erg van fietsen op het moment. Apetrots dat hij zelf op zijn fietsje kan (zonder zijwielen).

Bij het boodschappen doen, gaan ze samen op zoek naar de producten. Mika leest of hij het goede heeft gepakt, en als ze het niet kunnen vinden dan vragen ze het aan iemand die in de buurt staat. Blijkbaar doen ze daarbij iets goeds, want na afloop van het boodschappen doen, gaan ze met een mega stapel gekregen ruimtekaartjes naar buiten ūüôā

Elektra

Op donderdag bouwen ze zelfstandig, met behulp van de Elektra set van Heutink, een ventilator. Die ze, uiteraard, een beetje opvoeren met behulp van extra batterijen.

Anatomie
We hebben een prachtig boek van de bieb geleend: Anatomie van Helene Druvert. Aanrader! We lezen over en kijken naar de spijsvertering, de longen en de zenuwen.

Natuur
Bij oma vonden ze een bij, in het boek ‘Alle kinderen naar buiten’ hebben ze samen opgezocht wat voor bij het was. Het bleek een boomhommel te zijn ūüėČ We hebben gelezen over hommels en alle soorten bekeken en vergeleken.

Ruimte
Ook hier is de ruimtekaartjesgekte toegeslagen, de jongens verzamelen druk alle kaartjes en plakken in. Mika kan alle planeetnamen lezen. Vooral het feit dat astronauten in een soort stofzuigerslang moeten plassen maakt indruk op Mika. Hij is nu heel benieuwd hoe ze poepen.

Bos vol modder

Met een groep thuisonderwijzers spreken we regelmatig af in de buurt. Vaak in het bos voor een wandeling, of een andere plek waar de kinderen lekker vies kunnen worden en kunnen ontdekken. Vandaag is vooral dat vies worden goed gelukt ūüėČ

Met een stuk of vijftien kinderen waren we in het Speelbos in Heerhugowaard. Voorgaande weken was het daar nog heerlijk droog en werd er vooral volop hutten gebouwd.

Vandaag werd er heksenmoddersoep gebrouwen, gegleden door de modder, heel veel vieze handen afgeveegd aan moeders, geglibberd over het kruipdoorsluipdoor pad, werd er tijdens het wandelen tussen de jongens heel veel dino-kennis uitgewisseld en op het laatst werd er met héle grote takken héél veel kroos uit de sloot gehaald.

Moegespeeld en heel erg vies ging iedereen huiswaarts.

Donderdag staat er zwemmen op het programma, en binnenkort gaan we pompoenen uithollen en lampionnen maken. Het wordt weer herfst! Tijd voor warmte, gezelligheid en regenproof activiteiten.

Boekenplank

Hier gelezen en als (erg) leuk bestempeld!

Prentenboeken en andere korte verhalen

Is dat alles? van Jan Paul Schutten en Kees de Boer
Wij houden van sterke verhalen. We vertellen elkaar de mooiste verhalen, zoals over mijn verleden als astronaut en stephs fietsavonturen. En wisten jullie dat Mik uitvinder is? Luuk zwemt graag in de winter in zee, met zwembroek hoor. Héél snel.
Dit boek is geweldig als je kind graag van broodje Aap houdt. En anders lees je t lekker zelf.

Over een kleine mol die wil weten w√≠e er op zijn kop gepoept heeft – 
Peuters en poep. Need I say more? (Ik ken hem letter voor letter uit mijn hoofd).

De gele ballon – Charlotte Dematons
W√°t een mooi boek, zo gedetailleerd, zoveel grapjes, en uren, dagen, maanden kijkplezier! Ongelooflijke aanrader.

Sinterklaas – Charlotte Dematons
Dit jaar hebben wij hem slechts vanaf september tot maart gelezen. Vorig jaar gingen we door tot de zomer. Ook hier weer: fantastisch boek. Een sinterklaasboek waar ik blij van word. Ook deze hebben we in twee varianten, in groot kartonnen boek en gewoon gebonden boek (die werd letteerlijk stuk gelezen).Vol fantasie, grapjes (check die Pieten Haute couture!), details, mooi verhaal en dubbele boodschappen. Update juli: hij is alweer gelezen hoor.

Monkie – Dieter Schubert
Dit is jeugdsentiment voor mij. En het blijft een prachtig prentenboek.

De Gruffalo

Fantastisch variant op wie niet sterk is moet slim zijn. Ook het luisterboek, voorgelezen door Lies Visschedijk is een enorme aanrader

Het kind van de gruffalo

Leuk vervolg op nummer één

Voorleesboeken
Sjakie en de Chocoladefabriek – Roald Dahl
Als ik een Opa mocht uitkiezen dan werd het Roald Dahl. Wat een heerlijke fantasie heeft die man. En ook dit boek behoeft eigenlijk geen uitleg. Lees en geniet!

Daantje de wereldkampioen – Roald Dahl. Het Ultieme PapaZoon voorleesboek

De Gorgels van Jochem Meijer

Wij hebben er enorm van genoten, van de fantasie tot de details. Ook het luisterboek is fantastisch.

 

–deze lijst wordt steeds aangevuld–

Project: Vliegtuig

‘Kunnen jullie een papieren vliegtuigje vouwen?’ luidde de vraag van Mika. Ha, natuurlijk. Dus zowel man als ik vouwden een vliegtuig en wat bleek tot onze verbazing: we vouwden allebei echt compleet anders. De jongens klommen op tafel en¬†een vliegtuigrace was geboren. Na een aantal vliegtuigjes gevouwen te hebben en een verzoeknummer voor een helicopter van Luuk (‘euh….’), vonden we bij de bibliotheek echt een goed boek.

De man werd, gesteund door de jongens, aan het werk gezet. Steph heeft een vliegtuig of veertig gevouwen, van de ‘stier’ tot ‘pijlstaartrog’ en de ‘arend’.
img-20160116-wa0002.jpg

Onze testpiloten namen vervolgens de testvluchten voor hun rekening. Elk vliegtuig werd beoordeeld op hoever hij kwam, vliegeigenschappen ed. Ze namen hun taak uiterst serieus ūüôā

Natuurlijk moest er vervolgens onderzocht worden waarom het ene vliegtuig wel goed vliegt, waarom de vleugels zo verschillen ed.

Nu zijn wij groot fan van het Klokhuis. Ze brengen vrij ingewikkelde onderwerpen, op een hele laagdrempelinge manier zonder dat¬† het idee hebt dat je als klein kind wordt behandeld. √Čn die kleine kinderen pikken gewoon op wat voor hun op dat moment behapbaar is. De jongste vindt vooral Varkentje Rund erg leuk, de oudste steekt ook daadwerkelijk van alles op. En ook¬†dit keer¬†lieten ze ons niet in de steek. Er zitten weer prachtige afleveringen tussen! Klik voor afleveringen over vliegtuigen.

Toevallig kwamen we op tv een aflevering van Klaas kan Alles tegen, waarin hij een duel aangaat met ‘The paper airplaine guy’. Erg leuk! En voor Mika de aanleiding om met een kartonnen bord in de rondte te gaan wapperen.

Een bezoek aan hét museum over vliegtuigen kon vervolgens natuurlijk niet ontbreken. Op naar het Aviodrome in Lelystad dus! En wat is dát een leuk museum! Overal waar je kijkt staan en hangen vliegtuigen. Je wordt meegenomen naar het eerste gemotoriseerde vliegtuig, maakt een ritje in een luchtballon, neemt een kijkje in een Dakota. Er is véél te zien en nog meer te doen.
20160210_115643.jpg

Ook voor kleine kinders die even willen draken zijn er genoeg plekken waar ze kunnen klauteren en klimmen. Een bezoekje aan de film ‘I can fly’ was ook leuk (vooral vanwege het leedvermaak om ondergetekende, aangezien ik de 4d ervaring ‘water’ vooral voor m’n kiezen kreeg). De heren deden mee aan een quiz door het museum heen, aan het einde kregen ze daarmee hun ‘Pilotendiploma’.
image

 

De jongens hebben een heleboel dingen gezien, gevraagd, geleerd en gedaan. Maar vooral hebben we een heerlijke dag gehad.

 

Ook thuis zijn we -een week later- nog niet van de hele vliegtuigmanie af. Het papier is niet aan te slepen want er wordt nog druk gewerkt aan het ultieme papieren vliegtuigje ontwerp.

 

Kruidenboter maken in de Hortus

Vandaag hebben de heren een heuse workshop kruidenboter en kruidenkaas maken gedaan in de Hortus in Alkmaar. Onder leiding van een hele fijne mevrouw van MEC Alkmaar¬†gingen alle kindjes (en mama’s en oma’s)¬†enthousiast aan de slag.

De jongens kregen een potje met daarin een beetje gedroogde kruiden en vloeibare (slag)room. En toen gingen ze schudden.. en schudden.. en nog meer schudden. Eerst klotste het natuurlijk flink, langzaam veranderde dat in slagroom. Na nóg meer schudden begon het klotsen opnieuw (daar werd druk op gelet) en dat was het teken dat het boter begon te worden! Vol trots waren de jongens toen hun boter uit het potje werd gehaald: kruidenboter! Zo makkelijk en zo leuk om te doen (en nog lekker ook! mmm).

Zelf doen?
Goed afsluitbaar¬†potje voor de helft vullen met vloeibare slagroom. Theelepeltje gedroogde kruiden naar smaak erin, dekseltje er goed opdoen. En dan: schudden!!! Het duurt een minuut of tien ūüôā
Ook leuk om te kijken: het Klokhuis over boter.

Daarna hebben ze met verse kruiden (oa peterselie en daslook), knoflook¬†en gedroogde kruiden (oa brandnetel ed) en neutrale ‘roomkaas’ hun eigen kruidenroomkaas gemaakt. Knippen in je vinger ipv de kruiden¬†blijkt niet heel handig. Maar verder was het erg leuk om te doen en ook leuk om te zien dat de kinderen qua leeftijden behoorlijk uiteen liepen maar dat dat helemaal geen probleem was.
IMG_20160217_201847-1

Daarna doken we natuurlijk nog eventjes de tuin van de Hortus in. De ijsvogeltjes die er schenen te zitten hebben we niet gezien ūüôā maar de daslook hebben de jongens w√©l ontdekt in het bos.

Wij doen vandaag niks

Er is me al een aantal keer gevraagd of ik onze thuisonderwijs avonturen eens wil delen. Na stevig overleg met de ouderraad 😉 is besloten dat, nu ik toch al met de spreekwoordelijke billen bloot ga online, ook daar wel wat over valt te schrijven.

Ja, thuisonderwijs. Zeg eens, wat willen jullie erover weten?

Ik kan alvast wél vertellen wat we vandaag doen op het gebied van TO.

Wij doen vandaag helemaal niks. Want ook d√°t moet je leren. Soms moet je jezelf een dagje niks doen gunnen. Of beter: niks MOETEN. Gewoon lekker met de treinbaan spelen. En twee uur lang op de bank hangen en een filmpje kijken. En een soepje maken.
En niet naar de winkel gaan, of gaan haasten om dat leuke TO uitje te halen, of je aankleden, of naar buiten.
Of een scherpe tekst te schrijven voor je blog, maar gewoon even wat tikken. Zonder na te lezen, zonder correctie. De vrijheid om niets te hoeven is zo fijn.

En daar maken we vandaag gretig gebruik van.

Wat is thuisonderwijs – deel 2

‘Your stats are booming!’ meldde WordPress mij. De¬†eerste mini masterclass over¬†thuisonderwijs trok heel wat nieuwsgierige lezers.
Ik kreeg een aantal priv√© berichtjes van mensen die het heel interessant vonden. De meesten van jullie waren toch wel heel nieuwsgierig naar hoe wij dat dan in het dagelijks leven vormgeven. Bij ‘school’ kan iedereen zich wel wat voorstellen, maar dat thuisonderwijs blijft een beetje gek.

Hebben jullie een lesrooster?
Laat ik voorop stellen: geen thuisonderwijsgezin is hetzelfde. Net als dat geen enkel gezin hetzelfde is of hetzelfde ritme heeft. Er zijn dus gezinnen die een kamer in hebben gericht tot lokaal, een heel aantal leert aan de keukentafel en er zijn er ook bij die geen vastomlijnde plek hebben waar geleerd wordt. Onder die laatsten vallen wij vooralsnog.

Vooralsnog ja. Onze mannen zijn bijna 6 en 3 jaar. Hun spanningsboog is dus niet zo groot en leren is het leukst én het makkelijkst in praktijk.

Een lesrooster hebben we dus ook niet. Want élk moment is een potentieel leermoment. Onder de douche verzinnen we zoveel mogelijk rijmwoorden en de deur van de douche leent zich prima voor woorden als Oma, Opa en poep (combi is toeval hoor, pap). In de moestuin komt een lekker lespakketje biologie tevoorschijn in de vorm van aardbeien, bonen, wortels en uiteraard ook de nodige bijen, bestuiven, wormen en salamanders. Daaruit volgt vervolgens een paar dagen schutkleuren herkennen.
En die schutkleuren worden dan weer herkend in het Militair Museum in Soesterberg. Camouflage voor sneeuw, zand en bos. ‘De Tweede Wereldoorlog is l√°ng geleden toch mama? En die meneer bestaat niet meer toch?’ Zo duiken we de historie in, vertellen over technologische ontwikkeling (‘Waarom zijn die foto’s niet met kleuren?) en de volgende dag leert M een vuurtje stoken (want een gasfornuis was er vroeger niet) en bakken we brood boven het vuur.

Leren lezen doet hij zichzelf (hij vindt het erg onhandig dat er drie verschillende a’s zijn. Waar ik het helemaal mee eens ben!), schrijven en rekenen trouwens ook. Want hoeveel zakgeld heb ik al en hoeveel heb ik nog nodig om dat ene wat ik zo leuk vind, te kopen? Hoeveel nachten slapen nog tot…? Leren gebeurt dynamisch, ze zijn in staat om in heel korte tijd, heel veel informatie te vergaren. En natuurlijk pikken ze alleen d√°t op waar op dat moment hun interesse ligt.
Zou ik nu aankomen met de tafel van drie zou M daar zijn neus voor ophalen. Hij heeft geen reden om die tafel zich eigen te maken, dus zal hij dat ook niet doen. Net als het tekenen van een krokus. ;). Maar de dagen dat het sneeuwt en hij ontzettend hoopt dat er nóg meer sneeuw zal vallen, slurpt hij alles omtrent temperatuur en klimaat in zich op.

Leren gebeurt vanaf het moment dat je wordt geboren tot het moment dat je overlijdt. Je hersenen kunnen oneindig veel informatie, kennis en vaardigheden vergaren. Alleen dat waar je interesse ligt of je de noodzaak van ziet, zal je bijblijven. En dat is precies het uitgangspunt waarmee wij ons leertraject zien (want ook wij als ouders leren dagelijks mee), zo heeft de man deze week een stuk of veertig papieren vliegtuigjes gevouwen (in opdracht van en samen met de jongens), allemaal verschillend. Je zal het maar ooit nodig hebben he.

Wat is thuisonderwijs – deel 1

Misschien ken je me persoonlijk of is het je al opgevallen op dit blog; onze kinderen gaan niet naar school, maar krijgen thuisonderwijs. En nee, dat is niet heel gebruikelijk hier in Nederland. Het roept bij veel mensen vragen op. Want wat is dat, thuisonderwijs? Welkom bij deze mini masterclass, deel 1!

Elk kind is toch leerplichtig?
Over het algemeen geldt: dat klopt. In Nederland is elk kind met vijf jaar leerplichtig. Het gros van de kinderen gaat bij het bereiken van de leeftijd van vier jaar naar school. In Nederland is de leerplicht gekoppeld aan de schoolplicht. Als ouder ben je daarmee verantwoordelijk (verplicht) dat je kind ingeschreven staat¬†op een school¬†op¬†de leerplichtige leeftijd. √Čcht kiezen tussen school en thuisonderwijs, kan dus niet.

Maar toch geven jullie thuisonderwijs. Hoe kan dat dan?
Je kunt als ouders je kind laten vrijstellen van de leerplicht, van de plicht om je kind in te schrijven op een school. En nee, dat kan niet zomaar.

In Artikel 5 van de leerplichtwet staat onder andere dat ouders zijn vrijgesteld van de verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school staat ingeschreven, zolang zij tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning (kilometer of 5) gelegen scholen waarop het kind geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen hebben.

Daar zitten nog wel wat mitsen en maren aan vast, zo mag je kind niet ingeschreven hebben gestaan bij een school (een jaar voorafgaand aan de leerplichtige leeftijd), moet je de kennisgeving voor de eerste van de maand dat je kind vijf wordt hebben ingediend én moet de brief aan een aantal voorwaarden voldoen.

Overwegende bedenkingen
Ja, dat klinkt nogal vaag. En dat is het ook wel. Je bedenkingen mogen namelijk alleen richtingbedenkingen tegen de richting/grondslag van de school omvatten. Nog steeds vaag? I couldn’t agree more!

Onder richting wordt eigenlijk ‘godsdienst’ of ‘levensovertuiging’ verstaan.

Bedenkingen om andere redenen (zoals graag TO willen geven, of het niet eens zijn met de manier van lesgeven op scholen) worden niet erkend als grond voor vrijstelling. Dat worden inrichtingbezwaren genoemd.

Dus jullie..?
Je voelt ‘m al aankomen: ja, onze oudste zoon is vijf jaar en heeft vrijstelling van de leerplicht. Dit omdat wij richtingbedenkingen hebben tegen de scholen in de omgeving. Wij zijn dus ni√©t verplicht hem op een school in te schrijven. W√©l voorzien we hem van ‘thuisonderwijs’.

Hoe we dat vormgeven? Dat volgt in deel 2! Heb je nog meer vragen? Stel ze gerust ūüôā